Tuesday 17 July 2012

Sagu Pandan Gula Melaka

Assalamualaikum..

Sat lagi dah nak buka puasa..kesempatan yang ada cik Zah masukkan satu lagi menu yang cik Zah masak tadi untuk berbuka dengan abang KB..


Ini pun percubaan pertama cik Zah selepas cik Zah teringin sangat nak makan. Bila puasa macam macam pulak teringin dah macam budak budak..


Mula sekali cik Zah masak sagu yang siap ada perasa pandan. Sagu nie ada jual dekat pasaraya. cik Zah masak secawan sagu dengan secawan tiga suku air.

Lepas tu cik Zah tuang dalam bekas bekas kecil tu untuk memudahkan cik Zah simpan dalam peti sejuk sebab sagu gula melaka nie sedap kalau kita makan sejuk..

Okey lepas tu cik Zah masukkan air gula melaka mengikut kesukaan kita lah nak manis letak banyak. cik Zah letak sedang sedang saja...manis sangat tak boleh nanti kena sakit kencing manis..

 
Lepas tu cik Zah campur satu sudu makan tepung beras, satu sudu teh tepung jagung, semangkuk santan, separuh mangkuk air...kacau sampai tepung sebati dengan santan lepas tu baru letak atas api yang perlahan sambil kacau hingga pekat..

Dah tu masukkan dalam bekas sagu dan air gula melaka tadi menjadi lapisan atas.

cik Zah nak bagi tau kalau tak mau air gula melaka timbul macam gambar di atas kita kena masak air gula tu pekat sikit...tengok cik Zah masak air gula tak cukup pekat sebab tu air gula tu naik atas.

  
 Adunan yang cik Zah beri di atas boleh dapat 16 bekas sagu. Kalau nak buat untuk keluarga yang kecil bolehlah ikut adunan yang cik Zah beri..

Selamat mencuba..

dan..

Selamat berbuka pada yang berpuasa..



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...