Sunday 27 February 2011

Rendang Udang




Hari ni pegi pasar tiba2 ternampak udang besar....fresh...rm45 sekilo...rasa teringin pulak nak makan rendang udang...aku ambil 7 ekor sj sbb kami tak ramai...cukuplah utk makan tengahari ni..

Resepi rendang udang ni arwah opah aku yg bg....kiranya ini resepi turun temurun keluarga kami...aku biasa masak utk ibu mertuaku...dia kata ini rendang rampai sbb aku potong daun kunyit halus2 mcm nak buat bunga rampai....hehehehe...ada2 sj ibu mertua ku itu..

Nak tau resepinya......mudah sgt2....main campak2 sj...cuma bezanya opah aku berpesan kalau nak sedap semua bahan mesti dihiris halus2 kecuali cili mesin...



Bahan-bahannya:

7 ekor udang besar
20 biji bawang merah (dihiris)
3 biji bawang putih (dihiris)
3 batang serai (dihiris)
4 biji cili padi (dihiris- kalau nak pedas boleh tambah lagi)
sedikit halia (dihiris)
2 sudu besar cili mesin
1/2 sudu kecil serbuk kunyit
santan pekat
garam
perasa (jika suka)
daun kunyit (dihiris seperti bunga rampai)
asam keping (jika suka)




~udang letak dlm periuk~



~letakkan bahan2 hirisan~



~semua bahan telah dimasukkan ke dlm periuk~



~masukkan santan dan apabila mendidih masukkan hirisan daun kunyit~

Akhir sekali masukkan garam...serbuk perasa....asam keping....SIAPPPP....

Selamat Mencuba :)



1 comment:

  1. Weih .. mai ..mai pindah sebelah rumah aku. boleh aku makan masakan hang ari-ari. hihi ..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...