Saturday, 15 October 2011

Nasi Goreng Kampung.....Spageti Goreng....Pizza...Elak Pembaziran


 Salam petang Sabtu....haa hari ni bukan terlebih rajin tapi hari ni banyak bahan bahan yang terlebih di dapur cik Zah...untuk menggelakkan pembaziran dan menjimatkan duit untuk makan tengahari dan makan petang untuk hari ni cik Zah masak menu 2 dalam 1.
Nasi goreng kampung tu cik Zah buat kebetulan semalam cik Zah masak Laksa Johor tapi nasi tetap kena masak sebab mertua cik Zah nak makan nasi jadi ada lebih cik Zah buat nasi goreng kampung. Nasi goreng kampung cik Zah mudah jer...rasanya semua org boleh buat kot...tak yah resepi.

Lagi satu spageti goreng...pun dari lebihan spageti yang di makan dengan kuah laksa Johor. Cara cara nak masak pun mudah..



Cara nak goreng cuma panaskan minyak Zaitun sedikit kemudian tumis bawang putih yg dicincang...masukkan sedikit cili mesin dan pes tomato....pes tu cik Zah buat sendiri..lepas tu baru masukkan bahan bahan lauin seperti sausage, isi ayam, cendawan butang, cili capsicum merah, hijau dan kuning...tambahkan oregano, daun basil, garam dan serbuk ayam...akhir sekali baru masukkan spageti dan kacau rata....mudah kan

  Ini pes tomato yang cik Zah buat sendiri..


Nak buat ni pun mudah jer...4 biji tomato buah di potong dan direbus sampai hancur kemudian masukkan tomato pure satu tin kecil, garam dan gula..masak sampai pekat.
Pes ni sesuai untuk di buat sos pizza..


Bila dah buat pes untuk pizza tentunya cik Zah buat pizza untuk anak dara cik Zah. Kebetulan juga cik Zah nak cuba Fryer Pan jenama Tupperware. Bila guna fryer pan kita tak perlu nak bakar pizza dalam oven cuma terus masak di atas api dapur yang di buka perlahan kerana fryer pan menggekalkan haba...


Fryer Pan TUPPERWARE


Doh ni cik Zah tiru sebiji dalam blog kak ida 1001 resepi..






Siap untuk di makan


Mudah jer menu cik Zah untuk keluarga hari ni...semuanya untuk menggelakkan pembaziran. 
Ok nanti kalau ada idea cik Zah masukkan dalam entri ni...esok rasanya cik Zah sibuk sikit tapi kalau ada masa cik zah cuba tunjukkan menu untuk esok ya..


Selamat menjamu selera bersama keluarga tercinta...

1 comment:

  1. Gemuk la aku kalo dok sebelah rumah hang. Hihi.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...