Saturday 3 September 2011

Kuah Kacang Versi Chu Bulat Ku

Salam.....tetiba saja kawan kawan cik Zah suruh masukkan resepi kuah kacang ni...semua ni gara gara depa mai makan di rumah cik Zah semalam. Kebetulan cik Zah ada buat kuah kacang tambahan takut kalau kalau ada tetamu yang datang mengejut...maklumlah bahang raya tu masih ada lagi pun ada yang belum balik ke rumah masing masing cuti sampai Ahad jadi peluang yang ada depa jalan jalan lah ke rumah cik Zah. Resepi kuah kacang ni cik Zah ambil dari mak saudara cik Zah...Chu Bulat kami semua panggil dia. Nama dia Hajjah NoorAini tapi nama manja dia BULAT...cukup hebat di dapur walau pun dia masak yang simple saja...cik Zah dah banyak kali cuba masak kuah kacang tapi resepi yang ni saja sesuai dengan selera cik Zah dan keluarga..kalau sesiapa nak cuba ambil resepi ni...Mudah je..

Bahan bahan
1/2 kilo kacang tanah ~ goreng tanpa minyak
3 ulas bawang besar *
2 ulas bawang putih *
Sedikit halia
Cili mesin ikut nak pedas
Serai di ketuk
Semangkuk air asam jawa
Gula melaka
Gula pasir
Garam dan perasa

Cara Menyediakannya:
  1. Kisar bahan yang bertanda *
  2. Panaskan minyak kemudian tumis bahan kisar,serai dan halia yang di ketuk bersama cili mesin sehingga garing dan naik minyak.
  3. Masukkan air asam dan sedikit air.
  4. Masukkan kacang tanah yang dah di kisar halus, gula melaka dan gula pasir.
  5. Bila mendidih baru masukkan garam dan perasa. 
 Mudahkan...jadi kepada kawan kawan yang nak mencuba boleh lah ikut resepi yang cik Zah bagi ni...menurut kata chu bulat main campak campak saja baru lah sedap...hahaha...betoi ka?..

    Selamat mencuba...............: )



    No comments:

    Post a Comment

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...