Saturday 6 August 2011

Daging Goreng Kunyit

Assalamualaikum.......cik Zah nak bagi satu resepi mudah untuk orang orang yang sibuk tak sempat nak masak untuk berbuka atau pun untuk bersahur. Cukup mudah nak sediakan masakan ni...kalau tak cukup masa sebelum p kerja atau keluar rumah perapkan dulu daging batang pinang yang di hiris nipis dengan jintan manis yang digoreng tanpa minyak kemudian di tumbuk halus bersama lada hitam. campur dengan sedikit serbuk kunyit dan perap daging dan simpan dalam peti sejuk..
Bila dah sedia untuk memasak kita kisar halus bawang merah, bawang putih dan sedikit halia. Lepas tu kita panaskan kuali dn sedikit minyak...tumis bahan yg di kisar. Biar sampai sedikit garing baru masukkan daging yang kita perap tadi. Masukkan sedikit air untuk melembutkan daging..


Kalau daging belum lembut kita tambah air lagi...tapi daging batang pinang memang cepat lembut. Disini cik Zah guna kuali TupperChef Fryer jenama TUPPERWARE...cewahh promosi sikit..


Kuali ni cukup istimewa sebab ada kelebihan mengumpul haba yang cukup lama kerana pemukaan bawah kuali ni tebal...lebih kurang macam presure cooker juga lah...kira menjimatkan gas semasa kita memasak...kalau tutup api periuk ni akan mengekalkan haba yg lama.....keistimewaan lain kuali ni boleh memasak pizza tak sampai 8 minit di atas dapur ...
Berbalik kepada cara masak daging kunyit ni selepas daging empuk barulah kita masukkan garam, perasa, bawang yang di hiris bulat dan cili yang di hiris...

Sesiapa yang nak beli kuali TupperChef Fryer sila hubungi cik Zah ya......

Selamat mencuba.............: )



2 comments:

  1. Waaaa hhhh .. Promosi 2 in 1. Bagi resepi daging + kempen periuk belanga. Hihihi.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...