Monday, 4 July 2011

Sotong Kangkung...terlupa sotong lah

Salam sejahtera di petang Isnin...menu hari ni mudah saja...sotong kangkung atau setengah orang panggil Yong Tau Fu...dah nak diet sangatkan kena lah fikir nak makan apa selain dari sayur sayuran dan buah buahan...cik Zah memang dah lama dok plan nak buat sotong kangkung ni tapi fikir2 hanya cik Zah dan Ecah je yang makan suami cik Zah kurang suka jadi macam tak meriah untuk menikmati hidangan ni. Kebetulan anak bujang balik jadi cik zah ambil kesempatan lah...
Biar cik Zah bg resepi kuah sotong kangkung dulu...cik zah belajar dari mak saudara yang memang pakar masak memasak..nak cuba tengok resepi ni..

Bahan bahan
1 botol kicap 
1 botol sos tomato
1 botol sos cili
350 gm gula pasir
sedikit belacan ~ larutkan
3 sudu besar tepung jagung
cili padi ~ tumbuk halus ( kalau nak pedas)
Otak udang ( kalau tak nak pun ok)

Cara masak
Campurkan kesemua bahan bahan tadi  kecuali tepung jagung masak sampai pekat dan kacau selalu. bila dah mendidih boleh masukkan tepung jagung yang telah di bancuh dengan sedikit air....sebelum terlupa tambah sedikit air ke dalam botol2 kicap dan sos dan tuang semasa proses pertama...


Ini kuah sotong yang dah siap di masak...boleh simpan dalam peti sejuk dan boleh tahan selama beberapa bulan....tak percaya? Betul sebab sos dan kicap kan boleh simpan lama mana pernah dengar kicap basi..


Ini bahan bahan yang dah di rebus dan di goreng...selain dari kangkung kita juga tambahkan sotong kembang yang di rebus...bahan2 ni cik Zah beli dkt Giant sekilo RM9.00 saja..tu pun lebih dari cukup utk 3 org..

Selamat mencuba............: )




1 comment:

  1. dah cuba tapi masih nak try yang hang punya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...