Thursday 3 November 2011

Daging Goreng Kicap Sos Tiram

Salam petang Jumaat.....cuaca agak cerah hari ni di bumi Kuala Kedah ni. Semalam hampir 100 rumah habis di pukul ribut di Taman Bersatu berdekatan dengan rumah cik Zah. 
Macam ni lah risiko penduduk yang tinggal berhampiran dengan laut. Setiap kali hujan ribut macam macam bersarang di kepala...takut tsunami pun ada.
Namun cik Zah bersyukur semua terselamat walau pun banyak kerosakkan berlaku....Hariraya Aidil Adha dah semakin hampir mereka yang mendapat bencana terpaksa berraya di penempatan sementara...itulah pengorbanan yang terpaksa mereka berkorban sempena hariraya korban kali ni...

Ok la ni cik Zah tinggalkan cerita ribut semalam...
Hari ni cik Zah masak yang paling simple dan mudah....rasa tetap menyelerakan.


Inilah daging goreng kicap sos tiram....mudah jer tau. Mula mula cik Zah potong daging ikut saiz yang kita nak. Lepas tu gaulkan daging dengan kunyit, sos tiram, kicap manis sedikit, kicap masin sedikit dan sedikit lada hitam.
Gaul rata dan perap selama setengah jam...


Buat macam ni...

Lepas tuu...


Panaskan minyak...masukkan daging yang kita perap tadi. cik Zah masak guna kuali Tupperware...fryer pan..ianya mengekalkan haba dan proses masak daging pun cepat..
Lepas tu masukkan..
Masukkan cili dan bawang


Siap dah...kalau makan dengan nasi panas panas...perghh.....mertua dok sebelah pun tak pelawa makan...hahahaha....gurau jer

Salam Aidiladha buat semua...: )

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...