Monday, 20 February 2012

Nasi Goreng Opah cik Zah

Salam petang Selasa...hari nie nak share resepi warisan turun temurun cik Zah....dulu kalau balik kampung dekat Changkat Jering arwah opah cik Zah pagi pagi dah siapkan sarapan untuk anak cucu..antara yang special nasi goreng pecah telur ni lah..


Mungkin bagi setengah orang nasi goreng macam nie tak best.....tapi cik Zah tak pernah tolak lebih lebih lagi kalau arwah opah yang buat...kalau nak tau dia masak nasi goreng nie dalam kuali yang dah tercabut tangkai sebelah....hehehe agaknya sebab tangkai sebelah tu lah punca nasi goreng opah tak ada sesiapa dapat tandingi..

Antara bahan bahannya..



Lepas tu goreng satu persatu macam cik Zah buat...jangan angkat dari kuali sebab opah kata biar bawang tu garing baru nasi wangi...


Pecahkan telur dan pecah pecahkan bila hampir masak..tambah garam dan serbuk perasa bila dah gaul bahan bahan nie dengan nasi...


Menurut petua opah cik Zah nasi goreng kena masak sampai nasi tu nampak garing sikit baru lah sedap...bukan macam nasi goreng yang kita dok oder dekat kedai....kacau kacau terus hidang...cubalah petua opah cik Zah nie..
 

Sebenarnya cik Zah minta tolong my darling abang KB masak nasi goreng nie...sebab cik Zah masih dalam proses pemulihan tulang belakang...cik Zah cuma berikan arahan saja...hehehe


Selamat mencuba bagi yang ingin mencuba resepi orang tua lama...mudah dan cepat..


2 comments:

  1. Mcm rancangan MasterChef pulak ye. Master nya cik Zah .. chefnya Encik KB. Cik Zah bagi tunjuak ajar Encik KB jgn ckp byk .. ikut je. Hahaha.

    ReplyDelete
  2. terliur tgk..hehe
    nampak mcm sedap...
    nk try jugak nanti...
    ni baru nasi goreng kampung..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...