Tuesday 24 January 2012

Cucur Jagung Tambah Nasi Sejuk Dan Tauhu.....Roti Cis Zaimah

Salam petang Rabu...semua orang dah masuk kerja tapi anak anak masih bercuti lagi walaupun setengah sekolah dah pun bermula..
Pagi tadi cadangannya nak p sarapan di kopitiam dekat pekan Alor Setar tapi bila cik Zah kejut kan abang KB dengan Kamalia masing masing liat nak bangun walaupun jam dah hampir 9 pagi. Jalan mudah cik Zah tengok apa yang ada di peti sejuk...mulanya nak buat kentang goreng makan dengan telur dan kacang panggang tapi dah jemu selalu makan macam tu....teringin nak makan cucur jagung lah...nasib baik ada simpan jagung frozen dalam peti sejuk....buka pulak moduler keeper ada tauhu yang cik Zah beli semalam....cubalah tambah tauhu dalam cucur jagung nie...teringat pulak petua seorang blogger masakkan lupa pulak dari blog mana...tambah sedikit nasi sejuk untuk menyedapkan lagi cucur jagung tu..
Ini lah bahan bahannya....jagung, nasi, bawang merah, bawang putih cik Zah blend sampai hancur. Tambahlah tauhu yang di potong kecil kecil, udang, cili merah dan daun bawang untuk menambahkan warna ceria..

Tambahlah sedikit tepung dan bancuh dengan air panas tau supaya cucur kita tu kekal lembut...
Dah siap untuk di makan...cicahlah dengan sos cili thai. Abang KB suka campur sos cili thai denga mayonis...dia kata sedap makan cucur macam tu....cubalah

Dan satu lagi cik Zah buat roti yang dikapit dengan cis kemudian celup dengan telur...


cik Zah belajar ni dari kawan baik cik Zah...Zaimah namanya...walaupun nampak mudah jer buat roti nie tapi kalau tak mai idea mesti tak tau nak buat..betoi tau.
Zaimah yang buat roti nie masa datang ke rumah cik Zah...lepas tu dah jadi salah satu menu keluarga... sebab datangnya dari Zaimah maka kami namakan roti nie "Roti Cis Zaimah" 

Selamat mencuba......: )

3 comments:

  1. salam ezzah...jika tak keberatan please vote blog kkida ye...thanks...ajak anak beranak sekali to vote...hehe....:)
    kkida@1001resepi

    ReplyDelete
  2. Cik Zah, berapa banyak nasi yang perlu diletak ? kalau udang ngan tauhu tu ok la ikut suke kan ? Saya biasa bancuh cucur dengan air sejuk saja tapi letak telur la .. cucur jagung nie x yah letak telur ke ? mmm...mesti cuba nie ..nampak menarik jek .. Thanks 4 the resipi hehhe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...