Friday 20 July 2012

Sambal Kering Ikan Bilis

Assalamualaikum..



Salam petang Jumaat. Tak sampai 24 jam lagi kita dah nak masuk bulan yang penuh keberkatan. Mudah mudahan bulan Ramadhan yang mulia nie kita sama sama dapat buat amal ibadat sebaik mungkin....InsyaAllah.

cik Zah tak ada buat apa apa persiapan bagai nak rak untuk menyambut Ramadhan. Lagi pun anak anak bujang semua di Kuala Lumpur...Fazri masih di UIA Gombak semester akhir. Dia kata tak perlu banyak duit poket sebab di UIA sepanjang Ramadhan terlalu banyak makanan untuk berbuka dan bersahur orang sedekah di masjid...Alhamdulillah rezeki di bulan puasa.

Yang Fadzuan pulak tak mau ambil cuti di awal puasa sebab dia rancang nak balik berpuasa di akhir Ramadhan dan kalau boleh nak sambut Syawal di Alor Setar. Tahun lepas tak berpeluang sebab baru kerja. 

Okey cik Zah tutup kisah anak anak yang jauh di mata. Kita cerita kisah yang di depan mata nak puasa...siapa lagi kalau bukan anak dara cik Zah...Nur Kamalia Aisyah. Dah mula terpengaruh dengan iklan ho ho ho Holick..dan coco crunch untuk bersahur..


Abang KB pulak...haa..dia lah yang minta cik Zah buat Sambal Kering Ikan Bilis..khas untuk pembuka selera waktu bersahur..makan dengan nasi panas dan telur goreng mata kerbau pun sedap..


Sebenarnya cik Zah tak pandai buat sambal kering nie. Di utara memang tak ada pun sambal kering macam nie. Bila dah kawin dengan abang KB baru tau. Belajar di mana? Tak belajar di mana pun hanya mendapat petua dari seorang kenalan dan tengok dalam buku masakkan. Cuba cuba dan cuba akhirnya menjadi.



Bahan bahan
Semangkuk ikan bilis*
7-8 biji cili padi*
2 ulas bawang putih*
5 ulas bawang merah*
2 sudu makan air asam jawa
Garam dan gula seculup rasa

Cara menyediakan
1. Tumbuk semua bahan bertanda * hingga lumat
2. Panaskan sedikit minyak kemudian tumis bahan tumbuk.
3. Masukkan air asam jawa, garam dan gula.
4. Masak sehingga garing dan terasa ranggup ikan bilis.

Mudahkan?

Di kesempatan nie cik Zah mengucapkan selamat menyambut Ramadhan al Mubarak buat semua pengunjung blog Dari Dapur Ezzah. 




2 comments:

  1. Salam Cik Zah,

    Selamat menyambut Ramadhan al-Mubaraq buat Cik Zah sekeluarga.

    Sambal macam ni, kalau makan dengan nasi panas ataupun roti pun dah cukup menyelerakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat menyambut Ramadhan al Mubarak buat MamaFami sekeluarga..

      Alahai terkedu cik Zah bila baca komen dari blogger terkenal...tq

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...